Where academic tradition
meets the exciting future

Interaktiivinen oppimisympäristö matematiikan opetukseen – kokemuksia ja tulevaisuuden haasteita

Petri Sallasmaa, Tero Liimatainen, Linda Mannila, Mia Peltomäki, Tapio Salakoski, Petri Salmela, Ralph-Johan Back, Interaktiivinen oppimisympäristö matematiikan opetukseen – kokemuksia ja tulevaisuuden haasteita. In: Marja Kankaanranta, Sanna Vahtivuori-Hänninen (Eds.), Opetusteknologia koulun arjessa II, 101-120, Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos , 2011.

Abstract:

Tässä artikkelissa tarkastellaan interaktiivisen oppimisympäristön kehittämistä ja käyttöä matematiikan opetuksessa. Tavoitteena oli laatia sellainen interaktiivinen oppimisympäristö matematiikan opetukseen, joka 1) sopii luokkaopetukseen, 2) tarjoaa monipuolista oppimateriaalia ja 3) antaa opettajalle riittävästi tukea sen käyttämiseen. Oppimisympäristön toimivuutta opetuksessa selvitettiin 7. luokan kurssilla. Kokemukset olivat myönteisiä. Tutkimus on jatkoa pilottikokeilulle, jossa kehitettiin ja tutkittiin avoimeen lähdekoodiin perustuvaa tietokonetukea matematiikan opiskeluun yläkoulussa (luokat 7–9). Tässä toisessa kokeilussa käytettiin pilottikokeilun palautteen perusteella parannettuja työkaluja ja menetelmiä.

BibTeX entry:

@INBOOK{cSaLiMaPeSaSaBa11a,
  title = {Interaktiivinen oppimisympäristö matematiikan opetukseen – kokemuksia ja tulevaisuuden haasteita},
  booktitle = {Opetusteknologia koulun arjessa II},
  author = {Sallasmaa, Petri and Liimatainen, Tero and Mannila, Linda and Peltomäki, Mia and Salakoski, Tapio and Salmela, Petri and Back, Ralph-Johan},
  editor = {Kankaanranta, Marja and Vahtivuori-Hänninen, Sanna},
  publisher = {Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos },
  pages = {101-120},
  year = {2011},
}

Belongs to TUCS Research Unit(s): Learning and Reasoning Lab

Edit publication