Where academic tradition
meets the exciting future

Haasteet ja mahdollisuudet tietokonetuetussa matematiikan opetuksessa

Petri Sallasmaa, Linda Mannila, Mia Peltomäki, Tapio Salakoski, Petri Salmela, Ralph-Johan Back, Haasteet ja mahdollisuudet tietokonetuetussa matematiikan opetuksessa. In: Marja Kankaanranta (Ed.), Opetusteknologia koulun arjessa, 125-140, Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2011.

Abstract:

Tässä artikkelissa tarkastellaan sähköisen matemaattisen tekstin lukemisen ja kirjoittamisen haasteita, jotka tulee ratkaista ennen kuin matematiikan opetus voidaan sähköistää täysin. Yleistavoitteena on 1) kehittää avoimeen lähdekoodiin perustuvaa tietokonetukea (LyX ja Moodle) matematiikan opiskelussa yläkoulussa (luokilla 7–9) ja 2) tutkia oppilaiden kykyä ja halua sekä lukea että kirjoittaa matemaattista tekstiä tietokoneella käyttäen tarkoitukseen räätälöityä ohjelmistoa. Alustavat tulokset ja kokemukset opetuksessa käytetystä kokonaisuudesta ovat olleet positiiviset. Oppilaat pystyivät tuottamaan matemaattista tekstiä editorilla ja tuntuivat sisäistäneen tehtävien esittämiseen käytetyn rakenteisten päättelyketjujen menetelmän melko nopeasti. Lisäksi kurssihallintaan käytetty Moodle-järjestelmä toimi hyvin. Kokeiluun osallistuvat opettajat pitivät konseptista paljon. Matemaattisen kirjoittamisen osalta tulosten analysointia jatketaan.

BibTeX entry:

@INBOOK{miscSa11a,
  title = {Haasteet ja mahdollisuudet tietokonetuetussa matematiikan opetuksessa},
  booktitle = {Opetusteknologia koulun arjessa},
  author = {Sallasmaa, Petri and Mannila, Linda and Peltomäki, Mia and Salakoski, Tapio and Salmela, Petri and Back, Ralph-Johan},
  editor = {Kankaanranta, Marja},
  publisher = {Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos},
  pages = {125-140},
  year = {2011},
}

Belongs to TUCS Research Unit(s): Learning and Reasoning Lab

Edit publication